login

Besøkende

Vi har 24 gjester og ingen medlemmer på besøk.


Jerrnbanemuseet på Hamar her en dag i året som de kaller for Jernbanemuseetsdag, og i år (2010) ble denne dagen avholdt 5.september.  To personer fra klubben vår dro opp til Hamar med lokomotivet til Stephan, den London Transport farget GWR tanklok som han bygde for en god del år siden og sammen med tre passasjervogner, kullboks, olje matpakke samt alt det annet man må ha med seg fikk de kjører i vel 5 timer.  Lokfører for denne dagen var Geir Andresen og hjelpemannskap var Sverre Aaser.  Fra bildene ser det ut til at de hadde en fin dag deroppe, og jeg vet at det ble mange passasjerer å håndtere.

Bildet til høyer er av stasjonsområdet på Knertittbanen som det heter.   Kanskje det er allerede kjent av de som lesere dette, men det nevnes allikevel i det tilfelle det ikke er kjent at selve banen ble bygd av vår forening for ca. 6 år siden og ble høytydelig åpnet av ingen annen enn sjefen for Jernbaneverket, Killi.  Den flotte tasjonsbygning, vanntårnet o.l. som nå er på anlegget er bygget av et par av de ansatte på museet.  Banen er ca.110 meter lang og består av skinner med både 5" og 7 1/4" sporvidde.  Museet har en 7 1/4" sporvidde "diesellok" (batteridrevet) som kjøres om sommeren, men vår forening stiller opp en gang i blant for å få til litt damp deroppe!   Og under her til høyre er et bilde av museets "diesellok, og til venstre et bilde av tertitt toget som går på utsiden av sporet "vårt".


En modell av dette loket "Urskog" hadde nok vært
flott å kjøre på museet.  Kanskje noe for fremtiden
for "noen"?

                        Under vises andre bilder tatt i forbindelse med denne dagen på museet.




























    Klar til avgang fra stasjonen?
















       På stasjonsområdet og klar til avgang!                               Ute i terrenget rundt knertittbanen
           "Vanntårnet"  virker litt "Jysk!" dessverre































                 

   
         Her er "jobbsiden" av lok-kjelen, og bare så det er klart - alle "fittings" fungerer og intet er overflødig!


Og siste, men ikke minst.  Nedenfor er bilde av en Di-8 som var på besøk på museet denne dagen.  Dette kunne blitt en flott modell for noen av de mer moderne i klubben vår, både som 5" og 7 1/4"  versjon. 
OBS: En liten tips, Sverre har visst tegninger.....  så om det er noen som er interessert....





Webdesign ©2014 Web Norge. Publisert med Joomla 2.5 CMS