login

Besøkende

Vi har 24 gjester og ingen medlemmer på besøk.


Simon med flagget - Under åpningsdagen til
Knærtitbanen Han er nå i Australia men
fortsatt medlem!)

Det har vært fyrt "live steam" modell damptog på
Jernbanemuseet på Hamar siden Antony kom til
åpningsdagen i 82-83, og med jevne mellomrom
frem til Norsk Modell og Dampforening (NMDF) ble
stiftet. Da ble det fast tradisjon hvert år.  Først ble
det kjørt på Antony sine rette skinnelengder laget
av flatt jern. Det kom flere lokomotiver mot
slutten av 90-tallet og det meldte seg et behov
for en mer permanent bane, som gjorde at
vi også kunne kjøre kontinuerlig for å teste l
oket skikkelig, ikke bare gi på damp og trille ned
til enden, for så å bremse det meste av lengden,
og slite med det ujevne underlaget på vei opp bakken
igjen. Men moro var det! Det var også medlemmer
som mente at "hvorfor bygge damplok" når det ikke
var noe sted å kjøre, så behovet var absolutt til stede.

Jernbanemuseet fant et område der vi mente at vi så vidt kunne få plass  til en bane, det er minimum radius som er avgjørende for om togene kan passere, og den dag i dag er nok den sørlige svingen litt krapp. Det ble bestilt stålskinneprofil fra Tyskland og sviller ble trykkimpregnert, jigger og skinnebøyemaskin laget, Jenbanemuseet finansierte og NMDF sto på med dugnad. Gravemaskin og subbus ble lagt på duk, nivelert og siktet opp, så ble skinnepaneler lagt ut og et stasjonsområde planlagt. Senere kom Anthony med to penser til sidesporet på stasjonen, da slapp vi å løfte loket over etter oppfyring. Stephan laget et vanntårn etter norsk forbilde. Den store åpningen var i 2002, da kom Jernbanedirektør Steinar Killi og åpnet sin første nybygde jernbane i Norge, Snorklipping, taler og lange køer. Sammen med den lokale avisa på Hamar ble det holdt navne-konkurranse, og en gutt som kom på navnet "Knærtitten" pga Tertitten som går på siden av, ble vinneren.

Senere har museet kjøpt sitt eget elektriske batterilok, så de kan tilby kjøring hele sommeren. Tore måtte lage en pens til, sånn at det store elektriske toget kan parkeres via et sidespor inne i båthuset om natten. Siden banen er både 5" og 71/4" sporvidde med 3 skinner er disse pensene en stor utfordring å lage. (Bildet til høyre: Vanntårnet - Stephan har laget dette. Originalen er fra en norsk bane.)

Bernt i svingen- Bernt Torgerhagen og hans Siste nytt på banen kom i 2005 da fikk vi overbygget tak over hele stasjonsområdet, farvel flagrende partytelt i vind og regn, nå kan vi fyre opp under tak. Dessuten har Norsk Kulturråd gitt støtte til utvikling av banen, noe som kommer til å resultere i at små norske hus vil dukke opp langs banen, store nok til at barna vil kunne gå inn og leke, det gleder vi oss til! I forbindelse med at campingplassen legges ned og museet overtar, vil det i fremtiden bli bygget en mye større bane, med tema fjord og fjell, fosser og tunneler, og det er mulig at den eksisterende banen vil kunne knyttes til. Vi har nok ikke sett slutten på utviklingen av Knærtittbanen og NMDF's damp lok kjøring ennå!



Webdesign ©2014 Web Norge. Publisert med Joomla 2.5 CMS